Alla inlägg under augusti 2011

Av Anne-Sofie Nord - 29 augusti 2011 16:38

Sådärja, då var den lokala debuten avklarad, och bra gick det! Lillan var superfin och duktig, men jag var tyvärr lite nervös och stel. Speciellt när vi kom in på banan och jag "tappade" henne lite. Hon gick i en mkt lägre form än på framridningen.

Men trots detta och ett par missöde i och runt galoppen så fick vi 54,07% vilket jag är helt nöjd med. Lyckades få tre sjuor, bla på ridvägarna vilket var mitt mål med denna tävling- att träna på att rida bra vägar. Tänk vad fina procent vi hade kunnat få om galoppen inte strulat! : )


Lillan uppförde sig som en ängel, var som att hon inte gjort annat än åkt på dressyrtävlingar : )


Har anmält oss till en till LC:1 på UPK den 11/9, ska bli skoj!


Malin ska börja rida Lillan nu, hon ska lära sig att bli hopphäst. Ska bli jättekul att följa!


Film från i söndags



/A-S & Lillan

Av Anne-Sofie Nord - 27 augusti 2011 11:27

Igår var jag och Malin på shoppingrunda i Västerås. Det huvudsakliga målet var Glada hästen i spiltan, en butik där det finns allt allt allt man kan tänka sig vilja ha! En hästnörds dröm att gå och skrota där inne. Det fanns massor av sadlar, både nya och begagnade. Jag är ju ute efter en hoppsadel till Lillan, men med hennes sadelläge och breda manke är det inte så lätt att hitta nåt som passar. Expediten i butiken tipsade mig om Globus loke, esperanza eller clic. Ska börja hålla koll på beg.marknaden på nätet, är nog enda chansen. Men det jag i huvudsak var ute efter igår var en pad att lägga under dressyrsadeln (bomlös Sensationride) och jag hittade perfekta ilägg och ett schabrak på glada hästen, och när vi sedan fortsatte shoppingen på Hööks hittade jag en fårskinnspad med plats för ilägg. Perfekt!


Såhär blev det


 

Funkade kanon att rida i! Syftet med paden är att lyfta sadeln från ryggraden, och man såg tydligt att hon var helt torr under sadeln över ryggraden när jag sadlade av efter ridningen. Nöjd! Och snyggt blev det! : )


Idag är det dagen före tävling och det blir ingen ridning, utan bara tvätt och flätning samt lite puts på träns, sadel och stövlar. Pirrig inför imorgon!

Lillan verkar dock ta livet med ro.


Hittade en film från ridtravarriks i maj i år på mobilen. Det var första klassen och jag var utom tävlan (bara uppvärmining) Lillan var superseg och sporrar är inte tillåtna i detta program. Jag fick riktigt kämpa för att hålla latisen i trav, haha! Men fick trots detta runt 62 %.


Film:



Nä, dags för mig att plugga lite så jag hnner med allt som ska göras idag!


/A-S & Lillan






Av Anne-Sofie Nord - 24 augusti 2011 14:37

Idag kändes Lillan kanonfin! Red lite på ridbanan, och naturligtvis är hon lite stel osv i början då hon mest skruttat i skogen hela sommaren, men oj oj när hon kommer igång..! Allt är ju relativt, men för att vara Lillan och med tanke på hur hon varit så är hon riktigt fin nu. Hon bär sig själv, har framåtbjudning och lyssnar på minsta lilla förhållning och framåtdrivning. Dock krävs det att man värmer upp ordentligt innan.


Malin filmade när jag red igenom programet inför söndag. Naturligtvis blev hon rädd för nån plast som fladdrade och var inte lika fin som resten av tiden...bara för att man för en gångs skull filmar. Men helt ok iaf, trots missar lite här och där och att hon blir rädd i första galoppen och jag får göra om ett par ggr.


Film:



Imorgon blir det ingen ridning, på fredag ska jag skritta lite och lördag får hon stå. Lillan vilar man bäst i form innan tävling, haha!


/A-S & Lillan

Av Anne-Sofie Nord - 23 augusti 2011 10:02

Nu är hästarna (nästan alla) på plats i höst/vinterstallet. Gick kanon att flytta Lillan och Nikke, Malins häst, men islänningen ville inte. Så frustrerande när man bara inte får in hästen i transporten. Islänningar verkar ha lite starkare psyke, går inte att varken locka eller dra in. Suck.. Får ta nya friska tag nån annan dag!


Idag tänkte jag träna lite dressyrprogram. Ska ta det lugnt nu i början men måste ju träna lite, tävling nästa söndag =S


Nä, nu ska jag iväg till stallet! Uppdaterar kanske med lite bilder senare


/A-S & Lillan

Av Anne-Sofie Nord - 19 augusti 2011 20:12

Premiärinlägget i min nya "hästblogg"!


Info om oss finns under presentationen, så det är bara att gå in där och läsa om ni är nyfikna. Kommer förmodligen även att uppdatera den med lite mer info om mig själv.


Snart dags för installning, hästarna har gått hos mina föräldrar över sommaren, men nu ska de tillbaka till anläggningen de bor på under resten av året. Detta innebär att Lillan ska sättas igång på allvar igen. Hon har blivit riden lite sporadiskt under sommaren, mest i skogen, så hon är rätt stel och lat. Lite att sätta tänderna i alltså.


Nästa helg gör vi våran debut på de lokala dressyrbanorna, ska bli enormt roligt och spännande, även om vi säkerligen kommer sist, haha! Men nånstans måste man börja, och en LC:1 verkar passande. Jag ser det mest som övning, det tar ju trots allt ett par tävlingar innan man blir varm i kläderna. Vi har ju varit iväg på tre ridtravartävlingar hittills med goda resultat, men det är ju inte riktigt samma konkurrans som det är på de lokala tävlingarna.


Idag har det inte blivit någon ridning, var i stallet och mockade hage, tio kärror hästskit blev det. Pust!


Lillan och jag efter senaste tävlingen (ridtravarriks i maj-11)

 


/A-S & Lillan

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards